سبک زندگی

ارتباط مؤثر با فرزند

ارتباط مؤثر با فرزند

ارتباط موثر با فرزند

ارتباط مؤثر با فرزندان مهارتی است که تاثیر به شدت مهمی بر روی رشد شخصیت آن ها دارد و برخورد های منفی و نادرست ممکن است روی پرورش و شکل گیری رفتارشان موثر باشد. کودکان دچار روحیه ی لطیف و حساسی می باشند، در صورتی که در درک آن ها ضعیف باشید و مهارت ایجاد احساس صمیمیت و محبت را نداشته باشید فرزندتان با مشکلات عاطفی واجتماعی رو به رو می شود.

تحقیقات در بحث ارتباط مؤثر با فرزند این را نشان می دهند که با هر برخورد منفی ای که با فرزندتان داشته باشید برای جبران آن به ۵ تا ۱۶ برخورد مثبت و محبت آمیز نیاز است در نتیجه هنگامی که رفتارهای مثبت ما با بچه ها کم می شود تعادل ارتباط بین والدین و فرزند به هم می خورد و این برای داشتن ارتباط سالم خطرناک می باشد.

دوران کودکی مهم ترین زمان برای تربیت و پرورش انسان و نیز حفظ سلامت روحی روانی فرزند است که برای زندگی آینده فرزند و به خصوص روابط اجتماعی او نقش بسزایی دارد. از زمانی که انسان چشمش را به جهان باز می نماید، اولین ارتباطش با والدین خود می باشد که اگر این ارتباط مؤثر با فرزند درست و اصولی نباشد و عشق، محبت و مهربانی در آن جاری نباشد فرزند در روابط خود در جامعه آسیب پذیر خواهد بود در نتیجه هر چه بیشتر با فرزند خود بازی کنید، صحبت کنید، کتاب بخونید، آموزش دهید و ارتباط  با عشقی برقرار کنید در مهارت های فردی کودک مثل دایره لغات، بیان خوب، چهره ای خوش برخورد و درنتیجه تقویت مغز کودک تاثیر شایانی داشته اید.

 

احترام گزاشتن به فرزند

مهم ترین و کاربردی ترین نکته در روابط والدین با فرزند احترام است. فرزندان در سن کم علاقه  و نیاز به توجه و دیده شدن دارند بنابراین زمانی که بچه اشتباهی انجام می دهد یا گریه میکند و یا اینکه باعث خشمگین شدن شما می شود، به جای فریاد زدن سعی کنید کنترل خودتون را حفظ کنید و با احترام اشتباهات او را بهش گوشزد کنید و با مهربانی روش اصولی برخورد را به او آموزش دهید یا اگر گریه شدیدی می کرد سعی کنید همدردی و راهنمایی لازم را به فرزند داشته باشید.
با بالا بردن صدا و فحاشی احترام خانه و خانوانده را زیر پاگذاشته اید و حرمت ها از بین می رود.

ارتباط مؤثر با فرزند

اهمیت به علایق و استعداد فرزند

خواسته و هدف های خود را به فرزند خود تحمیل نکنید و سعی کنید استعداد های کودکتان را با به چالش کشیدن کشف کنید و بگذارید در مسیری که علاقه و توانایی دارد پیش برود و در این زمینه برای شکوفایی استعداد های آن کمک کنید.

غذا خوردن با فرزند

بر اساس تحقیقاتی که طی چندین سال گذشته در بحث ارتباط مؤثر با فرزند صورت گرفته غذا خوردن به صورت خانوادگی مهارت های اجتماعی و روانی و… فرزندان را افزایش می دهد و نیز صمیمیت بیشتری در خانواده ایجاد می شود. همچنین این بچه ها به مرور زمان پخته تر می شوند و در دوره های مختلف زندگی از جمله مدرسه و دانشگاه عملکرد بهتری خواهند داشت. بنابراین اگر بیش از اندازه مشغول کار هستید و فرصت نمی کنید، حداقل یک وعده غذایی مثل صبحانه را با فرزندتان میل کنید و سعی کنید بیشتر سره سفره بنشینید تا در مورد کار های روز با هم صحبت کنید.

در آغوش گرفتن کودک

برای ارتباط مؤثر با فرزند در طول روز محبت و عشق خود را ابراز کنید تا متوجه این قضیه شود که چقدر برای شما ارزش دارد و در زمان هایی مثل بیدار شدن یا قبل رفتن به مدرسه یا حتی قبل از خواب او را درآغوش گرم خود بگیرید و با مهربانی به او یاد آوری کنید که او را دوست دارید  و توصیه هایی در مورد زندگی که همواره کودکتان با آن مواجه می شود را با محبت به او آموزش دهید.

با خستگی وارد خانه نشوید

سعی کنید در روز بیش از حد از خود کار نکشید تا با حالت افرسوده و خسته وارد منزل شوید. فرزندان نیاز به پدر و مادر دارند باید حتما در روز برای کودکان وقت بگذارید تا این نیاز آنها را پر کنید.

ارتباط مؤثر با فرزند

مطلب پیشنهادی: ۲۰ راهکارهای داشتن کودک شاد و موفق

بازی با فرزند

بازی کردن نه تنها باعث پاسخ دادن به انرژی بچه ها می شود بلکه هوش مغزی و بسیاری از مهارت های دیگر از جمله دیداری، شنیداری و اصول اخلاقی در جامعه و شوخی با افراد را تقویت می کند در نتیجه بسیاری از ارکان شخصیت کودکتان در بازی کردن شکل میگیرد. در بازی خیلی از اصول هم باید رعایت کنید به عنوان مثال در سن کم باید به او اجازه رهبری دهید و قدرت را دردست خودتان نگیرید، با افزایش سن بچه به مرور باید جوری مدیریت کنید تا فرزندتان طعم باخت را هم بچشد و یاد بگیرد با شرایط کنار بیاد وخودش را قوی تر کند اصلاحا جنبه ی باخت داشته باشد
اگه تا حد زیادی در گیر مشغله ای فکری و کاری هستید حداقل روزانه ۳۰ دقیقه برای بازی با فرزندتان وقت خالی کنید.

شنونده خوبی باشید

در ارتباط با کودکان سعی کنید گوش شنوا داشته باشید. در مورد احساسات، علاقه مندی ها و یا مشکلات فرزندتان سوال بپرسید تا او یاد بگیرد مسائل را با شما در میان بگذراد با انجام این ترفند حس ارزشمند بودن در فرزند بیشتر می شود. به عنوان مثال زمانی که از مشکلات با دوستان و همکلاسی هایش در مدرسه صحبت می کند به جای برخورد شدید، به حرف او با محبت و مهربانی گوش دهید و روش درست را به او آموزش دهید.

نتیجه

کودکان در هر بازه سنی رفتاری متفاوت دارند از نوزادی تا جوانی چندین بار عوض می شوند و اخلاق های به خصوصی از خود نشان می دهند، شما باید با نکاتی که در بالا گفته شد فرزندان را درک کنید و با روش اصولی آن ها را تربیت کنید تا از هر بازه به خوبی بگذرند و دچار انحراف یا کمبود نشوند .
یکی از نکات مهمی که باید آن را در نظر داشته باشید این است دوران ها با یکدیگر تفاوت دارند و هرچه زمان میگذرد روش های زندگی تغییر می کند به خصوص در قرن اخیر که تکنولوژی پیشرفت باورنکردنی داشته است، شما باید خود را به روز نگه دارید تا بتوانید با روش درست بچه ها را پرورش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *